Wednesday 17 April 2013

Diploma...part 2

Assalamualaikum semua...:)

Ok, semua dah sedia untuk membaca kehidupan saya di sini...?Hehehe, enjoy ya...!


HELLO MY LIFE...

21 Februari 2013

Wah...giler penat...rase macam xnak bangun dr katil je...huhuhu, 2 patah je yg aku boleh kata...'best gila...'nak tau sebab ape...? sebab arini kteorg, budak Diploma Dakwah bergabung tenaga (ecece...) dgn Persatuan Cina Muslim Malaysia dan Persatuan Darul Fitrah (cawangan Terengganu) menjalankan satu misi, dipanggil "Dakwah Street".



ha...see, see, siap ade cahaya lg kt atas tu...hehehe
p/s : ni bukn gmbr edit tau...original punya...

Firstly, kteorg kna brkumpul dkt sini, then kteorg dibahagikan kpd beberapa bhgian, stiap bhgian kna wat dakwah street di kawasan yg brlainan...beberapa hari sebelum ni, orang cina mmenyambut Hari Raya Cina, oleh sebab itu, kteorg sasarkan kpd golongan cina utk kali ini...untuk sambut raya cina...khas utk mreka...

Apa yg prlu kteorg buat, cari la mana2 orang cina kt sekitar kawasan tu, then give them a small gift, and a little word, and then invite them to our majlis esok...majlis 'tautan kasih'...Ok, mmandangkan kteorg budk2 lg kn, jd stiap kmpulan diberi seorg bodyguard yg mmantau kerja kteorg...kmpuln aku dpt se1 ustaz...dan aku sgt sgt kagum dgn ustaz, ustaz dah pencen, (erm xpasti la plak pencen dr pekerjaan ape) skrg ni dye krja jual buku-buku sekolah...first impression, ingatkan ustaz ni garang, tp sbnarnye baik sgt...dan aku ngn kwn2 lain trkejut sbb dye boleh cakap mandarin dgn agak fasih...mase sesi soaljawab dgn ustaz dalam kete td, dye kate xpndai pon...huhuhu, rupenye fasih sgt...aku dpt thu dr ustaz lain, katanya ustaz ni dh blaja mandari slma 3 bulan...skjap je kan...hebat la...kan kan...wlpun kteorg ni blaja la jgk mandarin, tp xdela smpai tahap fasih...kalo stkat prkenalkn diri tu bole la...

Hm, mase kteorg wat dakwah street ni, macam-macam respond yg kteorg dapat...ade yg kata kteorg ni mnjual brg la, ade yg ckp kteorg buat iklan la, ade jgk yg kata kteorg ni drpd parti2 politik utk berkempen...heish, al-maklum la, PRU dh dekat kan...ha, ade jgk yg dpt aunty or uncle yg sporting, siap dapat angpau lg...hm, seronok la dieorg...




ni antara beberapa gambar yg smpat kteorg snap...
ha...nmpak x the small one yg aunty2 ni pgg...?
itulh special gift kami utk mrka...:)

Tipu la kalau aku kata xpenat...mana x nye, seharian duk brjlan...lenguh kaki, sakit badan, semuanya lah...tp nasib baik la aku dpt aunty2 and uncle2 yg baik-baik, xbnyk krenah...:) hm, harap2 diorg bole la dtg utk mjlis esok...amiin...

p/s : skurg2 nye aku dh ade pglmn...dan aku pun mula tahu, btpa susahnya untuk berdakwah...cuma hendak atau xhendak je...dakwah itu tggungjwb stiap muslim...kan...:)


22 February 2013

Sambungan yg smlm punya...(wlpun aku rasa nk rebah dh, tp aku tulis jgk...huhuhu) hm...seronok arini...pglmn baru...:)

bila aku smpai sane, dh rmai org...majoritinya org kulit putih...aku xtau la orang mane, cina ke, filipin ke, ape...sbb nmpk same je dieorg tu...n ade jgk kulit sawo matang (melayu la tu) n orang india...aha, xlupa jga muallaf yg lain...ok, aku dtg agak lambat la jugak...hmpir 50% kerja dh siap...xpela, top-up jela mane yg ptut...then whoa...aku blaja sesuatu...mknan orang cina...aku xigt dh name kueh tu ape benda...dye warna pink gitu, bentuk ikan, kt bwh dye dilapik dgn daun pisang...


nmpk x...?nmpk x...?itu lah kuehnye...

dan lg satu, xtau jgk name ape, sagu yg digumpal sbsr segenggam tgn, then kuah dye mcm santan gitu...kwn aku ckp, kt klntn pon ade kueh tu...name dye sagu gumpal...hm, ntah, stkt ni aku xprnh jmpe lg...

Acara ni start dgn ucapan drpd sseorg yg trpngaruh dlm prsatuan cina muslim ni...kteorg panggil bliau datin...well, time ni majoritinya org cina, jd datin pon smpaikan speech dlm bhsa cina...xdela fully nya bahasa cina, cmpur la b.melayu skali...dan smestinya beliau sentuh brkenaan Islam sedikit sbnyk...kn...:) sbb tu agenda yg pnting tu...kalo x, xdela prsatuan ni...(wlaupun kteorg xbrape nk faham)

Dan...yg paling best skali, dpt tngok tarian singa scra dkat...xsangka sungguh...kwn2 aku pon exited giler...pnglmn baru nih...mmg best sgt2...




sbhgian drpd keke (abg) yg maen tarian singa tu...
kwn aku kate encem smuanye...hahaha, no comment....







erm, ni salah satu proses tarian dieorg...
dieorg akn mnari dlu tarian singa ikut rentak,
then dieorg akn amek buah limau yg ade kt dlm pinggan tu
bagi pd pnnton...:)
(seronok dapat limau...)




wlpun pnat, smpt lg brgmbar...hehehe~

END


Walaupun kerja dakwah ni penat, tp believe me, sronok sgt...xrugi pon...dapat mcm2 ilmu...erm, btul, satu kwajipan bg kita untuk brdkwah, skurang-kurangnya utk diri sndiri...:) take note ya...^^

p/s : thanks a lot krna sudi baca...

Assalamualaikum...

No comments:

Post a Comment